Szűkebb hazánk a Dél-Alföld, amely az ország délkelti részében helyezkedik el,
magába foglalva Csongrád, Békés és Bács-Kiskun megyék területét. Néprajzi
területként átnyúlik a szomszédos Szerbiába és Romániába (bácskai és bánáti
területek).
A Dél-Alföld központja a Tisza-parti Szeged, hatalmas
tanyavilágával, messze dél felé kirajzó csoportjaival. Vízen járó lakosai,
halászai éppen úgy külön réteget alkottak, mint
jellegzetes
kézművesei: késesek, papucsosok, gombkötők, akik messze földre hordták áruikat.
A magyar paprikatermelés legrégibb központja, mely itt önálló foglalkozási ággá
vált. A Tisza mentén innen északra Hódmezővásárhely gazdag
népi díszítőművészetével válik ki környezetéből.
A terület népességét tekintve nagyon vegyes képet mutat. A Duna-Tisza közén a
tatárjárás után telepedtek le a kunok.
A török alatt kipusztult magyarságot németekkel,
szlovákokkal (Szarvas
környéke), szerbekkel (Deszk,
Újszentiván) pótolták.
Szegeden és az egész szegedi nagytájon a parasztházak elterjedt, jellegzetes
díszítése volt a napsugaras
házdíszítés,
vagy más néven napsugárdíszes
oromzat.
A ház utcai homlokzatán, a háromszög
alakú oromzat közepén a padláslyuk egy szemet jelképez, amelyből napsugarak
áradnak ki.
A padláslyuk a nap – ahogy az idősek mondják, istenszöm –
és abból áradnak szét a míves asztalosmunka által született sugarak. Régen
kifestették a sugárléceket egy-két, ritkábban három színben. A pirosat kékkel,
szürkével, zölddel párosították, a szürke fabetét mellé zöldet helyeztek.
A fennmaradt viseletek és a tánckultúra szempontjából két település emelkedik ki
erről a területről: Tápé és
Apátfalva.
A szegedi tájon Tápé őrizte meg legtovább a hagyományos viseletet. A ránk maradt
tárgyi anyag, családi fényképek és visszaemlékezések alapján kb. egy évszázad
viseleti kultúráját ismerhetjük meg.
Férfi viselet:
Az alföldi férfiak három fontos felsőruhadarabja: a suba,
a ködmön és a szűr. Mesteremberek: szűcsök és szűrszabók készítették.
A mai idősek emlékezete szerint nagyapáik még bőgatyában
és vászoningben jártak.
Télen báránybőr sipkát hordtak.
A századfordulón a tápai férfiak kalapja magas tetejű ún. bográcsszélű vagy
más néven hatvarrásos kalap
volt. Az ünneplő kalapokselyemfényű nemezből
készültek, a köznapi csak posztókalap volt.
Aratáskorszalmakalapot is
viseltek, amit Szegeden vásároltak.
A borjúszájúinget
(bornyúszájú üng) az 1870-es
években még Tápén is hordták. Szeged környékén főleg a pásztorok és a betyárok
viselték. A borjúszájú vagy
lobogós ingujjra jellemző,
hogy nincs kézelője, tehát ujja szabadon lobog.
A vállfoltos vagy pálhás ing keskeny
gallérja és kézelője madzaggal kötődött. A vállánál és a nyakánál ráncolták,
hogy bokrosabb legyen. A madzagot később felváltotta a gombolás.
A 3-6 szeles gatya az
inghez hasonló anyagból készült. Hossza a bokáig ért. Dereka keskenyen
visszaszegett, amelybe pertlit (keskeny
vászonszalag) fűztek. Alját rojtozással díszítették. A bő vászongatyát és inget
hétköznap és ünnepnap is viselték. Abőgatya elé kékfestő
kötényt kötöttek.
Vászonruhájukat télen szűrkankó
(lefelé bővülő ujjas rövid posztó felsőruha), valamint a testhez álló,
csípőig érő ködmön egészítette
ki. A férfiak ruhadarabjai közül asuba viselése
maradt fenn legtovább, amelyet 7-9
birka bőréből készítettek.
Tápén kevés volt a jómódú gazda, ezért ünneplő ruháikat készen vásárolták a
szegedi piacon. A magyar szabók ismerték a környékbeli falvak viseletét, és
készruháikat - árban és minőségben - a vásárlók igényeinek megfelelően
készítették. Az 1900-as években még akékposztó ruha volt
az általános viselet, de a nagygazdák közül néhányan már ekkor is a fekete
fényes posztóruhát kedvelték.
Az 1910-es évektől a sötétkék
ünneplőt aztán egyre inkább
kiszorította a fényes fekete
posztókabát, széles gallérú kihajtóval. Ünneplő öltözetük dísze a szegőzött
ingmellű sifoning (vászoning) volt.
A fekete posztóruhát keményszárú, hátulvarrott
csizma egészítette ki. A
csizma nehezen nyert teret magának Tápén, sokáig a bocskor viseléséhez
ragaszkodtak a helyiek.
Az I. világháború után a férfiviselet változása egyre erőteljesebbé vált. Mivel
sokan bejártak Szegedre dolgozni, alkalmazkodtak a városiak öltözetéhez. A
bográcskalap karimája szélesedett, a szűkszárú csizmanadrág mellett lassan
terjedt a priccsesnadrág (a
felső lábszáron bővebbre, az alsó lábszáron pedig szűkre szabott, elül gombolódó
nadrág). Az 1920-as években a
bejáró munkások körében tért hódított apantalló (hosszú, egyenes szárú,
elöl gombolódó nadrág) is.
Gyermekek viselete:
Az újszülött gyermeket nagy
pelenkába csavarták, amelyet
az apja valamelyik foltos gatyaszárából szakítottak.
A csecsemők hátul
nyitott kisinge és főkötője sifonvászonból
volt varrva. A kis fodrosfékető (főkötő) csipkével
volt díszítve. A hátul nyitott inget 2-3 éves korukig viselték a kicsinyek.
Télen a hidegben betekerték őket egy meleg belinerkendőbe
(vastag gyapjúfonalból kötött vállkendő).
A nagyobb gyermekek inge már elölgombolós volt. Pundrát
(alul nyitott kezeslábas), meg ubonyt
kaptak hozzá. Az ubony hosszú
ujjas, magas nyakú, hátul középen záruló ujjas, melyhez a szoknyát hozzávarrták. A
kislányoknak buggyos ujjú volt, a kisfiúknak derékban el volt vágva. Hűvösebb
időben kötöttkacabányt (kiskabát) viseltek.
A gyerekek 7-8 éves korukban kaptak
először ruhát, addig ubonyban jártak. A lányoknak a hosszú ujj rövidült meg
először, majd kaptak 1-2
alsószoknyát, 1 felsőt, ami nyáron karton, télen posztó vagy
festőanyagból készült. Selyemszoknyát csak
anagylányok viseltek.
A fiúk első ruhadarabjai: a bokáig érő rojtos szélű gatya és a kézelős sifoning.
Elsőáldozásra bornyúszájú
inget, bőgatyát, virágos bársonymellényt, szürke vagy fekete kalapot kaptak.
Ekkor kapták az első csizmájukat is.
A 14-16 éves fiúk viselete már teljesen azonos volt a felnőttekéhez.
Nők viselete:
A századfordulón az eddig használt félinget
felváltotta a hosszúing.
Ezzel együtt kezdett elmaradni a házivászonból készült pöndöl
(a női alsótestet fedő, vászon ruhadarab). A
tápéiak 5-6 alsószoknyát hordtak,
amely felett a bokán fölül érőbokros szoknyát hordták.
Akiknek kevés szoknyájuk volt, azok vasárnap színéről, hétköznap fonákjáról
hordták. A bokros aljú szoknyához nyelves
aljú vagy legyező aljú szatyorkát illetve blúzt viseltek
keskeny köténnyel. A brokátból, bársonyból, selyemből készült, bélelt testhönállót
(derékon alul érő, testhez álló, bélelt női ujjas) csak
jeles ünnepeken viselték. Az ujjasok felett kétféle kendőt hordtak: a nagyméretű nagyselyömkendőt
és a nyakravaló kis
selyömkendőt.
A ruhák és lábbelik száma is meghatározott volt. A nagylány évente egy pár
lábbelit kapott, ami lehetett cipő
vagy papucs. A papucshoz fehér
harisnya vagy botos (színes csíkos) harisnya illett.
Nyáron mezítláb jártak vagy bocskorban, télenasszonycsizmában,
amelynek bővebb volt a szára, mint a férfiaké. A szépen kivarrottbársonypapucs mellett
a ház körül egyszerű bőrpapucsot hordtak.
A lányok hajukat két ágba fonva viselték, színes selyemszalagot kötöttek bele. A
nyakukban 6-8 soros kalárist hordtak.
Az asszonyok a fejükön féketőt (pamutból
horgolt főkötő) hordtak. Ezt
később felváltotta a fityula,
amelyet előre megvarrtak sötétebb, egyszínű, virágos selyemből, és az elejébe
keménypapírt tettek, hogy szebben álljon.
A nőknél az öltözködésben voltak íratlan törvények, amelyeket be kellett
tartani. Minden alkalomra
mást kellett viselni. Adventkor és nagyböjtben festő ruhadarabokat
viseltek, de gyászruhaként is hordták. Téli ünnepeken flanel testhönállót,
blúzt, fekete bársonykendővel, fekete selyemkötővel. Pünkösdre
a lányok rózsaszínbe öltöztek, az asszonyok
piros, bordó színű ruhába. Úrnapján
és búcsúkor fehér ruhát viseltek. A nőknek más ruhába kellett mennie
misére és mást kellet viselni tánchoz. Papucsban jártak táncolni, de a Tisza
partra elmentek mezítláb is. Az idős asszonyok a századfordulón csurakban
jártak. Ez egy testhez álló,
kifelé bővülő posztókabátvolt.
Forrás: www.fonofolk.com/site/hun/tudastar/delalfold.html